Friday, April 25, 2008

RAIS YATIM ON THE MALAY LANGUAGE


Dato' Seri Dr. Rais Yatim. (Foto Utusan 08)

Tuesday, September 12, 2006
Bahasa Melayu Nan Indah dan tinggi
Oleh Dr. Rais Yatim

...”Memang agak menghairankan, kenapakah kini, setelah negara merdeka hampir 50 tahun kita masih bergelut dengan isu pembudayaan bahasa Melayu sedangkan ia telah dipersadakan di bawah Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan diaktakan di bawah Akta Bahasa Kebangsaan 1963. Seharusnya bahasa Melayu sudah jadi pokok yang tumbuh tegak dan rendang. Kalau dalam bahasa bersajak ia boleh dirangkapkan sedemikian:

Kalau galah ia mencapai buah
Kalau jambatan ia membawa ke seberang
Kalau keris ia membawa tuah
Kalau biduk ia menaup kiambangBahasa Melayu sudah sepatutnya matang dan membentuk tamadun seperti mana ia berfungsi sedemikian semenjak zaman berzaman lagi. Semenjak zaman Srivijaya dalam abad ke-7 hingga ke tahun 1874 apabila Perjanjian Pangkor mula mendakap ciri-ciri pemerintahan Inggeris, bahasa Melayu telah memainkan peranan utamanya melalui semua cici kehidupan bangsa – pentadbiran, persuratan, komunikasi, perdagangan, pendidikan, hubungan diplomasi, ilmu batin dan agama, undang-undang dan lain-lain aspek amalan hidup. Sebagai contoh, semasa King John bergelut dengan the Magna Carta paada tahun 1243 Datuk Perpatih Nan Sebatang serta Datuk Temenggung di Pagar Ruyung telah lama mengamalkan kanun masyarakat yang kini dikenal sebagai adat perpatih.

Keindahan dan ketinggian bahasa Melayu dalam persuratan, kesusasteraan, misalnya, menobjol dan dihormati. Pantun, seloka, kesusasteraan, peribahasa dan gurindam menghiasi hidup. Setiap gaya bahasa biasa atau bahasa harian ada versi indahnya. Malah bahasa Melayulah yang memberi kelembutan dan tamadun tinggi kepada masyarakat Melayu di seluruh Nusantara. Ini adalah kerana bahasa Melayu pada zaman itu mempunyai dua fungsi asas: Pertama sebagai bahasa hubungan warga atau lingua franca dan kedua, sebagai bahasa ilmu. Jika mana-mana tamadun hendak berkembang maju kedua-dua cabang ini harus dikahwinkan. Jika tidak kepincangan akan berlaku lantaran setiap perlakuan manusia ada gunanya. Misalnya, apa gunanya berbahasa Melayu secara tersusun dan tinggi tatacaranya jika bahasa Inggeris sudah mengisi tuntutan ilmu dan utiliti hubungan?

Sebagai perbandingan, kini bahasa Melayu hanya berfungsi sebagai bahasa hubungan warga dan bahasa untuk lulus peperiksaan – itu pun dalam konteks amalan yang amat terhad. Dalam lain pengertian, bahasa Melayu hanya dipakai secara ikut suka – yakni jika suka dipakai, bila tak suka tak dipakai. Ini terjadi dalam mesyuarat-mesyuarat rasmi, perbualan dan hubungan sosial.

Sektor swasta kini langsung tidak lagi menggunakan bahasa Melayu. Dari mesyuarat hingga ke surat-menyurat, bahasa Inggeris sudah mengambil a;ih tempat bahasa Melayu; dalam urusan perbankan, insurans, perkapalan, komunikasi elektronik kesemuanya sudah mencairkan bahasa Melayu. Malah sebahagian pihak swasta menulis dalam bahasa Inggeris bila berurusan dengan beberapa jabatan kerajaan. Malah ada pelakon muda yang tanpa silu-silu mengumumkan kepada khalayak bahawa beliau berbunyi bodoh jika bercakap dalam bahasa Melayu – I sound stupid when I speak Malay. Cuma di dewan-dewan legislatif seperti di Parlimen bahasa Melayu itu masih dipakai sebagai bahasa wajib. Dalam situasi beginilah isu berkaitan pembudayaan bahasa Melayu itu relevan kepada kita di saat ini.

Entahkan buaya entahkan katak
Entahkan berjaya entahkan tidak.

Beberapa tahun lalu, khususnya selepas 2002 apabila bahasa Melayu tidak lagi diwajibkan sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran matematik dan Sains, tidak ramai pihak atau pemimpin yang berani membincangkan isu-isu yang berkaitan bahasa Melayu secara terbuka. Lantaran pada masa itu bukan menjadi satu perbuatan yang popular untuk berbincang tentang kedudukan bahasa ibunda ini. Yang ditonjolkan habis-habisan ketika itu seperti kini ialah bagaimana bahasa Inggeris perlu dikuasai habis-habisan sehingga tampak bahasa ibunda kita seolah-olah mengekor di belakang. Tapi saya terus memberanikan diri untuk menganjurkan bahasa Melayu sebagai bahasa yang serba-serbi berkemampuan. Barang jangan dilupai, melalui bahasa penjajahan yang paling berkesan boleh dilakukan. Pada pandangan saya ini sudah pun dilakukan dan bangsa Melayu kini, mungkin lantaran kurang cermat menyusun strategi dan misi sudah pun ditinggalkan identiti budaya mereka sendiri. (Petikan ucapan Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan ketika merasmikan Seminar Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu, anjuran Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Dewan Bahasa dan Pustaka dan Universiti Putera Malaysia di DBP, 7 September 2006 baru-baru ini.) Ends.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

youtube column : nyanyian r.azmi dll.